کد خبر:14874
پ

نرخ رشد جمعیت در استان گلستان در وضعیت «بحرانی» قرار دارد

یکی از مسائل مهم استان گلستان مساله جمعیت است که امروز به یک بحران تبدیل شده است. با توجه به‌ پایین بودن نرخ رشد جمعیت در گلستان نیاز است که همه مسئولان در خصوص افزایش نرخ رشد جمعیت در استان دغدغه‌ داشته باشند. کاهش نرخ باروری یکی از مشکلات توسعه است که در کشورهای مختلف، […]

یکی از مسائل مهم استان گلستان مساله جمعیت است که امروز به یک بحران تبدیل شده است.

با توجه به‌ پایین بودن نرخ رشد جمعیت در گلستان نیاز است که همه مسئولان در خصوص افزایش نرخ رشد جمعیت در استان دغدغه‌ داشته باشند.

کاهش نرخ باروری یکی از مشکلات توسعه است که در کشورهای مختلف، خصوصاً کشورهای توسعه یافته بعد از انقلاب صنعتی آغاز شده و این قضیه به تدریج به کشور ما نیز رسیده است و کشورهای منطقه درگیر آن شده‌اند.

عوامل مختلفی همچون اشتغال زنان، افزایش سن ازدواج، افزایش سن فرزندآوری و نیز مشکلاتی از قبیل مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در کاهش نرخ رشد جمعیت نقش دارد که لازم است در این راستا مسئولین اقداماتی برای حمایت از جمعیت جوان انجام دهند.

در کشورهای توسعه یافته دو سیاست کلی اعمال شده است که یکی از این سیاست‌ها، حمایت اقتصادی مستقیم و دیگری، ارائه خدمات اجتماعی است.

تجربه کشورهای موفق نشان داده است، سیاستی که می‌تواند جوانان را به ازدواج و فرزندآوری تشویق کند، سیاستی است که محور آن زنان هستند و اگر تعادلی بین کار و زندگی شخصی زنان ایجاد شود، انگیزه فرزندآوری نیز بیشتر خواهد شد.

اگر به جای پرداخت مستقیم پول به خانواده‌ها، خدماتی نظیر مهدکودک، بیمه، مدرسه مناسب و… ارائه شود موفق تر خواهیم بود.

باید حمایت‌های مؤثر اجتماعی را افزایش داد و حاکمیت جامعه باید سهم خودش را ایفا کند و تنها مسئولیت را به عهده جوانان و خانواده‌ها نگذارد و نیز شرایط اقتصادی را بهبود بخشد، اشتغال جوانان را تضمین کرد، هزینه‌های فرزندآوری را کاهش داد و در کنار این عوامل، با تقویت ارزشهای فرهنگی می‌توانیم جامعه‌ای جوان و شاداب داشته باشیم و در آینده نزدیک شاهد، افزایش بیشتر نرخ رشد و فرصتی بیشتر در پنجره جمعیتی کشور باشیم.

مشکلات اقتصادی در جامعه، یکی از علل مهم عدم فرزندآوری و ازدواج است و بسیاری از جوانان به همین دلیل از ازدواج خودداری می‌کنند و یا بعد از ازدواج تمایلی به فرزندآوری ندارند و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

متأسفانه در جامعه امروز، افرادی نیز که از تمکّن مالی برخوردارند گاهی تمایلی به فرزندآوری ندارند.

باید شرایط ازدواج آسان را برای جوانان فراهم آورد و حمایتهای اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است.

صدا و سیما باید جوانانی را که الگوی یک ازدواج موفق و در عین حال ساده هستند، به جامعه معرفی کند و با تولید برنامه‌های مؤثر ازدواج موفق در سن مناسب را به مردم نشان دهد.

سرپرست دفتر امور بانوان زنان و خانواده استانداری گلستان با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی زاد و ولد در استان گفت: در غربالگری زایمان نباید بگونه‌ای رفتار شود که بانوان باردار نسبت به آینده نوزادان خود مایوس شوند.

سیده زهرا حسینی جبلی امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ناکافی است و نیازمند توجه مسئولان بخشهای مختلف استان برای افزایش نرخ جمعیت در استان است که همه ظرفیتها و امکانات را به میدان بیاورند

سرپرست دفتر امور بانوان زنان و خانواده استانداری گلستان ارائه تسهیلات جوانی جمعیت را یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم دانست و افزود: نباید در اعطای زمینها و سایر امتیازات پیش‌بینی شده در قانون جوانی جمعیت به این خانواده‌ها سهل‌انگاری شود.

وی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را لازم اما ناکافی دانست و گفت: مسئولان بخشهای مختلف استان برای افزایش نرخ جمعیت در استان همه ظرفیتها و امکانات را به میدان بیاورند.

وی با بیان اینکه نبی اکرم(ص) در قیامت به کثرت نوزادان امت خود مباهات می‌کند خاطرنشان کرد: ازدیاد جمعیت از آن دسته اعمال صالح و نیکویی است که میتواند ذخیره قبر و قیامت انسان باشد.

سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان افزود: وضعیت شهرستان های کردکوی، بندرگز و گرگان از نظر رشد جمعیتی بحرانی، شهرستانهای مینودشت، گالیکش و علی آبادکتول نامطلوب و شهرستان رامیان هم متوسط است.

حسینی جبلی ادامه داد: رسانه، مدیران، خانواده موفق، دستگاههای دولتی، شرکتهای خصوصی، نخبگان و گروههای مردمی از بخش های رویداد جوانی جمعیت است.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش فرزندآوری مهمترین نکته این است که ازدواج را افزایش دهیم ومیلیونها جوان مجرد که در حال حاضر هنوز ازدواج نکرده‌اند، بهترین ظرفیت برای جوانی جمعیت هستند که با کار فرهنگی و همراهی مسئولان و الگوهای جامعه در جهت ترویج ازدواج ساده و کم هزینه نزد فرزندان خود میتوان امید به بهبود این وضع در پنجره جمعیتی باقیمانده داشت.

وی گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در راستای سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبری است و تلاش ما بر این است که در آن، ابعاد کیفی و کمی فرزندآوری بررسی شود.

حسینی جبلی با اشاره به هفته ملی جمعیت از (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) و روزشمار این هفته، افزود: رویداد جوانی جمعیت در (۲۹ اردیبهشت) در تالار فخرالدین اسعدگرگانی برگزار می شود.

وی اظهارکرد: در راستای برگزاری این رویداد کارگروهی هفت گانه برای بخش های مختلف تعریف و جلسات توجیهی داوران برگزار شده است تا بعد از ارزیابی، افراد نمونه استان معرفی و تجلیل شوند.

وی فرهنگ‌سازی برای رشد جمعیت، حساس‌سازی افراد نسبت به مسئله جمعیت، معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردمی، بسترسازی مناسب برای هم‌افزایی و تبادل اندیشه در میان جامعه نخبگانی برای رسیدن به نرخ رشد مطلوب در فرزندآوری و ازدواج را از اهداف این رویداد برشمرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 4 =

کلید مقابل را فعال کنید