کد خبر:6762
پ

کمینه‌ هزینه‌های زندگی کارگران ۱۴ میلیون تومان شد

کسب و کار نیوز (https://kasbokarnews.ir/?p=902660) _ آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، کرایه خانه ۳۰ درصد گران شده است؛ همین یک قلم فشار زیادی روی دهک‌های فرودست که از داشتن خانه‌ی ملکی محروم‌اند، وارد آورده است؛ و این در حالی است که داده‌های مرکز آمار ایران برای آبان ماه، نشان از شکاف تورمی […]

کسب و کار نیوز (https://kasbokarnews.ir/?p=902660) _ آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، کرایه خانه ۳۰ درصد گران شده است؛ همین یک قلم فشار زیادی روی دهک‌های فرودست که از داشتن خانه‌ی ملکی محروم‌اند، وارد آورده است؛ و این در حالی است که داده‌های مرکز آمار ایران برای آبان ماه، نشان از شکاف تورمی سنگین بین دهک‌ها دارد.

▪️بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، میانگین نرخ تورم ١۲ ماهه در آبان سال جاری به ۴۴ درصد رسید اما این متغیر برای دهک اول بیش از ۵۰ درصد بوده است. تورم آبان برای دهک دهم، ۴۱.۷ درصد و تورم دهک اول، ۵۰.۲ درصد است؛ به عبارتی، فرودست‌ترین دهک درآمدی بیشترین فشار تورمی را در ۱۲ ماه منتهی به آبان ۱۴۰۱ متحمل شده است.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته‌ دستمزد:

🟢کارگران در آبان حدود ۶۷ درصد عقب ماندگی معیشتی داشتند

🔹با سبد حداقلی ۱۴ میلیون تومانی، کارگران در آبان حدود ۶۷ درصد عقب ماندگی معیشتی دارند. این عقب‌ماندگی ماه بعد می‌شود حداقل ۶۸ درصد، ماه بعدتر ۶۹ درصد، و پایان سال حداقل۷۰ درصد است؛ این عقب‌ماندگی حداقل ۷۰ درصدی در آغاز سال بعد با چه مکانیسمی قرار است تقلیل یابد؟

🔹افزایش نقدینگی نیز هر ساله خود را آخر زمستان نشان می‌دهد. آخر زمستان امسال، یک کارگر ۷۰ درصد عقب‌ماندگی معیشتی دارد و این شکاف عظیم به سال بعد منتقل خواهد شد؛ کارگران قاعدتاً باید روی این رقم، اثرات کاهش تورم را ببیند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

کلید مقابل را فعال کنید