کد خبر:8071
پ

«پروانه وکالت» مجوز کسب و کار محسوب نمی‌شود

رییس کانون وکلای دادگستری با تاکید بر اینکه پروانه وکالت مجوز کسب و کار محسوب نمی‌شود گفت: کانون وکلا در راستای قانون اصلاح مواد یک تا هفت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با تکلیفی مواجه نیست بنابراین ملزم به بارگذاری پروانه وکالت در درگاه اقتصادی وزارت اقتصاد نیست. به گزارش تحرک نو؛حمیدرضا […]

رییس کانون وکلای دادگستری با تاکید بر اینکه پروانه وکالت مجوز کسب و کار محسوب نمی‌شود گفت: کانون وکلا در راستای قانون اصلاح مواد یک تا هفت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با تکلیفی مواجه نیست بنابراین ملزم به بارگذاری پروانه وکالت در درگاه اقتصادی وزارت اقتصاد نیست.

به گزارش تحرک نو؛حمیدرضا مومن در جمع خبرنگاران به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری افزود:براساس مصوبه هیات مقررات‌زدایی،کانون‌های وکلای دادگستری ملزم به بارگذاری پروانه‌های وکالت در درگاه مجوزهای کسب و کار هیات مقررات زدایی شده بودند.

وی اظهار کرد:متعاقب این مصوبه،کانون وکلای دادگستری مرکز دادخواستی را در دیوان عدالت اداری طرح و درخواست ابطال این مصوبه را داشت و استدلال کانون وکلای دادگستری مرکز این بود که وکالت کسب و کار محسوب نمی‌شود بنابراین مشمول اصل سیاستهای کلی نظام نیست.

وی اضافه کرد:اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ یک قانون اقتصادی است که در فصل چهارم قانون اساسی آمده در حالی که وکالت دادگستری در فصل سوم قانون اساسی و ذیل حقوق ملت تصریح شده است بنابراین پروانه وکالت مجوز کسب و کار محسوب نمی‌شود.

وی بیان کرد:درحال حاضر ۶۸۷ وکیل پایه یک فعال در گلستان است که از این تعداد دو نفر به دلیل محکومیت انتظامی تعلیق شدند.

وی اذعان کرد:حدود ۱۵ نفر در آزمون  سال جاری قبول شده که به جمع وکلای پایه یک افزوده خواهند شد و۵۶ نفر کارآموز کانون در استان و هفت نفر کارآموز مهمان از کانون‌های دیگر هم در این کانون مشغول آموزش هستند.

وی افزود: بیشتر تخلفات مطرح شده در دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری استان، عدم حضور وکیل در جلسات دادگاه است و برای حفظ شان و منزلت وکیل و موکل برخورد قاطع را وظیفه خود می‌دانیم.

مومن ادامه داد: وکیل حق ندارد،بدون عذر موجه در جلسات دادگاه شرکت نکند که متخلفین چنین مواردی تا درجه سه توبیخ و در روزنامه رسمی اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: مجازات وکلا ۶ درجه دارد که مجازت ۲ درجه نخست از طرف کانون و توبیخ عادی است.

وی خاطرنشان کرد:مجازات درجه سه در روزنامه رسمی درج می‌شود و مجازات درجه چهار تنزل پایه وکالت خواهد داشت.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان‌ گفت: مجازات درجه پنج و ۶ نیز به ترتیب تعلیق تا سه سال و ابطال پروانه خواهد بود.

مومن با تاکید بر اینکه خط قرمز ما تخلف وکلاست،بیان کرد:با هیچ وکیلی که تخلف داشته باشد در دادسرا و دادگاه انتظامی تعارف نداریم.

وی اظهار داشت:برای حفظ شان و منزلت وکیل و موکل برخورد قاطع را وظیفه خود می‌دانیم.

وی افزود:تعامل ما با دستگاه قضایی خوب و صمیمانه است و در جلسات متداول مشکلات و مسائل و محدودیت‌ها و موانع استقلال کانون مطرح و پیشنهادات لازم ارائه شد.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان‌ گفت:هفتم اسفند ماه در واقع سالروز تصویب لایحه استقلال کانون وکلا (روز وکیل) است،اما متاسفانه جای ثبت این روز در تقویم ملی و رسمی کشور خالی‌ است.

مومن افزود:کانون یک نهاد مدنی‌ و قدیمی ا‌ست که ثبت این روز در تقویم رسمی کشور، حقوق حقه وکلا است که این مساله بارها به دولت گوشزد شده و آنها هم قول‌هایی دادند،اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی در خصوص قراردادهای وکالت که به صورت الکترونیکی است،گفت: یک نسخه از این قرارداد باید در اختیار موکل قرار گیرد و چنانچه وکیلی از ارائه آن خودداری کند،تخلف محسوب شده و موکل می‌تواند به دادسرا و دادگاه انتظامی مراجعه کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان‌ گفت:سال گذشته برای یکهزار پرونده کیفری در استان وکیل رایگان معرفی شدند و آمار امسال هنوز جمع‌بندی نشده است.

مومن تاکید کرد:کانون وکلای دادگستری در واقع مرجع و پناه وکلا و موکلین است و اگر کسی ضرر کند،خیانت به جامعه وکالت و کل جامعه است.

وی بیان کرد: در ۱۱ ماهه ابتدای امسال ۱۷۵ نفر به صورت حضوری و تلفنی از کانون وکلا مشاوره رایگان دریافت کردند.

مومن اظهار کرد:تخلف وکلا خط قرمز ما است و در مقابل تخلفات به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد و با آنها به طور جدی برخورد خواهیم کرد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =

کلید مقابل را فعال کنید