کد خبر:4721
پ

فلزات سنگین در محصولات باغی و گلخانه های گلستان در محدوده استاندارد قرار دارد

رئیس امور آزمایشگاه های استاندارد گلستان از نتایج بررسی محصولات کشاورزی باغی و گلخانه ای استان خبر داد و میزان آلاینده ها در این محصولات را در حد قابل قبول دانست.مهدیس مسیبی اظهار داشت: در طرح پایش و کنترل محصولات خام کشاورزی در محل مراکز تولید اعم از باغات و گلخانه ها، از نظر میزان […]

رئیس امور آزمایشگاه های استاندارد گلستان از نتایج بررسی محصولات کشاورزی باغی و گلخانه ای استان خبر داد و میزان آلاینده ها در این محصولات را در حد قابل قبول دانست.
مهدیس مسیبی اظهار داشت: در طرح پایش و کنترل محصولات خام کشاورزی در محل مراکز تولید اعم از باغات و گلخانه ها، از نظر میزان آلاینده های کشاورزی شامل سموم آفت کش ها، فلزات سنگین، نیترات که به مدت شش ماه از مهرماه لغایت اسفند ماه 1400 توسط پژوهشگاه استاندارد با همکاری استاندارد گلستان اجرا شد، از چند محصول کشاورزی باغی و گلخانه ای گلستان نمونه برداری صورت گرفت.
وی گفت: در این طرح که با تخصیص اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در گلستان به اجرا در آمد، از محصولات پرتقال، زیتون، خیار و گوجه فرنگی به عنوان محصولات شاخص استان، نمونه اخذ شد و نمونه ها از نظر باقیمانده آفت کش ها، فلزات سنگین و نیترات مورد بررسی قرار گرفت.
مسیبی افزود: نتایج نشان داد میزان فلزات سنگین سرب و کادمیوم در پرتقال، خیار، گوجه فرنگی و زیتون در محدوده قابل قبول استاندارد قرار دارد و هم چنین مقدار قلع در نمونه های زیتون نیز مطابق با استاندارد ملی است.
رئیس امور آزمایشگاه های استاندارد گلستان با بیان این مطلب که از نظر مانده آفت کش ها نیز 141 نوع آفت کش روی هر محصول بررسی شده، مورد آنالیز قرار گرفت، گفت: نتایج نشان داد در یک نمونه گوجه فرنگی، باقی مانده آفت (حشره)کش کلرپیریفوس از مرز استاندارد بیشتر بود به علاوه این که میزان نیترات در یکی از نمونه های خیار و دو نمونه گوجه فرنگی بالاتر از محدوده قابل قبول گزارش شد اما خوشبختانه در نمونه های پرتقال، خیار و زیتون عدم انطباقی از این نظر مشاهده نشد.
مسیبی در پایان توصیه کرد ملاحظات لازم در خصوص استفاده بهینه از کودهای نیتروژنی و سموم دفع آفات و رعایت استانداردهای عملیات خوب کشاورزی (GAP) جهت حفظ سلامت مصرف کنندگان بیشتر مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + هفده =

کلید مقابل را فعال کنید