کد خبر:5776
پ

عملکرد به موقع رسانه‌ها برطرف کننده چالش‌های اجتماعی 

نازنین زهرااحمدی: فرمانده انتظامی گلستان گفت: دامنه و آسیب های استان نگران کننده است که انتظار ما از رسانه‌ها این است که خبرنگاران و رسانه‌ها نگاه تحلیلی نسبت به موضوعات اجتماعی و مولفه‌های نظم و امنیت داشته باشند، این مهم نیاز امروز جامعه به ویژه در این استان است . سردار سرتیپ دوم ستاد محمدسعید […]

نازنین زهرااحمدی:

فرمانده انتظامی گلستان گفت: دامنه و آسیب های استان نگران کننده است که انتظار ما از رسانه‌ها این است که خبرنگاران و رسانه‌ها نگاه تحلیلی نسبت به موضوعات اجتماعی و مولفه‌های نظم و امنیت داشته باشند، این مهم نیاز امروز جامعه به ویژه در این استان است .

سردار سرتیپ دوم ستاد محمدسعید فاضل‌دادگر در نشست خبری به مناسبت تجلیل از خبرنگاران حوزه انتظامی استان اظهارداشت: نباید اجازه داد عادی انگاری و روزمرگی در مسئولین و خبرنگاران ورود پیدا کند و هر کجاناکارآمدی  است هزینه آن را مردم و پلیس میدهند.

البته پلیس به عنوان حس‌گر و کنش‌گر اجتماعی و ساختاری نقش بسیار حساس در برخورد با آسیب‌های اجتماعی دارد که این نقش در مسیر توسعه نیز تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت پایه توسعه و پلیس نیز پیشگام و پیشقدم در برقراری امنیت و رسانه‌ها نیز در کنار پلیس ایجاد کننده احساس امنیت در جامعه هستند، بیان کرد: پلیس گلستان نمره قابل قبولی از بُعد عملیاتی کسب کرده و در شاکله کشور جزو برترین‌ها هستیم و بالاترین‌ رتبه‌ها را در بسیاری از شاخص‌ها به دست آوردیم و به همکاران خود تاکید داریم که اخلاص و شفافیت را در کارهای خود لحاظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در استان گاهی شاهد مسائل و وقایع ضدامنیتی در استان هستیم و تلاش داریم به صورت هوشمندانه در کنار سایر همکاران خود در نیروهای مسلح مستقر در استان وارد شدیم، اما باز هم تاکید داریم در این حوزه به لحاظ آماری، امانت مردم و حق‌الناس در نظر گرفته شود.

فرماندهی انتظامی گلستان گفت: در برخی از مولفه‌های نظم و امنیت در استان نگرانی‌هایی وجود دارد که نیازمند حمایت و همراهی بسیار زیاد اصحاب رسانه و خبرنگاران هستیم و رسانه‌ها در حوزه مشارکت‌بخشی امنیت که زیربنای توسعه و زندگی مردم است، باید کمک کنند.

فاضل‌دادگر افزود: علیرغم وجود ضعف در زیرساخت‌های امنیتی و ایمنی مانند زیرساخت‌های جاده‌ای که جای نگرانی دارد، احساس امنیت در گلستان در سطح خوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: آنچه امروز بیش از هر چیز پلیس گلستان را اذیت می‌کند، مساله سرقت‌ها به ویژه سرقت‌های خُرد است که براساس آمارهای موجود ۹۰ درصد سارقین این بخش، معتادینی هستند که با توجه به افزایش قیمت موادمخدر و بحث معیشت، پس از هر دفعه آزادی دست به کار گذشته خود می‌زنند.

وی با بیان اینکه گلستان جزء ۱۰ استان اول در وقوع سرقت است، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از سارقین که حدود ۷۰ درصد هستند، افراد سابقه‌دار بوده که باید فکر اساسی در این خصوص شود، زیرا مشکلات و محدودیت‌هایی که برای درمان و نگهداری آنان در طرح‌های مختلف وجود دارد، هیچ انگیزه‌ای از آنان نمی‌گیرد، اما در زمان اجرای طرح‌های مختلف در مدت ۲۴ ساعت تا حتی یک هفته، آمارهای سرقت‌ها به شدت کاهش می‌یابد، اما سپس کارهای سارقان شروع و مردم نیز نگران می‌شوند.

فرمانده انتظامی گلستان گفت: این استان مصادیق نگران کننده نابهنجاری‌های متعدد از جمله تبرکشی و قتل و رانندگی سال گذشته فردی با لودر در دانشگاه علوم پزشکی و غیره دارد که باید علل این مسائل از سوی خبرنگاران به ویژه خبرنگاران تخصصی پلیس بررسی شود و رسانه‌ها نباید تنها به انتشار یک خبر بپردازند و باید مطالبه‌گر از سایر دستگاه‌ها نیز در برنامه کاری آنان قرار بگیرد.

فاضل‌دادگر با بیان اینکه حتی ما به عنوان نیروهای پلیس باید برای وقوع کمترین نابهنجاری‌ها در جامعه به خصوص در استان نگران باشیم، بیان کرد: رسانه‌ها نباید عادی‌انگاری در کارها و برنامه‌های خود داشته باشند، زیرا این کار اجحاف در حق مردمی است که نگاه هوشمندانه داشته و ضمن کمک به پلیس، در مباحث مختلف مشارکت‌پذیری دارند.

وی بیان کرد: مردم ما هوشمند هستند و اگر جایی با چالشی مواجه می‌شویم، بدون شک ضعف در سیستم مدیریتی است که بطور مثال می‌توان به تطابق نداشتن خیابان‌ها با تعداد خودرو اشاره کرد که مقصر آن مردم نیستند و این از بی‌برنامگی مدیران شهری است که نتوانستند فضایی ایجاد کنند تا این مشکلات ایجاد نشود یا در ورودی‌های غربی و شرقی مرکز استان و حتی ورود به اولین شهر از هر ۲ جهت استان، شاهد بی‌نظمی‌های مختلف هستیم که نیاز است سازمان‌های اجتماعی در پیوست توسعه‌ای استان انسجام و نظم را در نظر داشته باشند و مردم قربانی این فضاها نشوند.

وی یادآور شد: در مساله عفاف و حجاب به روایتی ۲۶ دستگاه و به روایت دیگر ۳۵ دستگاه متولی هستند که متاسفانه شاهد این وضعیت در سطح شهرها هستیم و در واقع این اتفاقات حساب شده و مهندسی شده از سوی شبکه‌های معاند است که قصد دارند با تحریف، تضعیف و تخریب داشته‌های فرهنگی ما را بگیرند.

فرمانده انتظامی گلستان گفت: هر چند دستگاه‌های متولی باید کار کنند تا نیروی انتظامی مسوولیت سنگینی با این مساله نداشته باشد، اما به میدان عمل، فضا خالی است و عرصه‌دار اجرای قانون نیروی انتظامی است و این نشان از وجود خلاء‌های فرهنگی است که سبب شده پلیس به این مساله ورود پیدا کند.

فاضل‌دادگر با اشاره به اینکه سرعت شایعه در برخی از وقایع مانند بچه‌دزدی در گلستان بسیار بالا است، افزود: اگر هوشمندی و عملکرد به موقع رسانه‌ها نبود امروز با چالش‌های اجتماعی بسیار بزرگی روبرو بودیم و انتظار ما از رسانه‌ها این است که خبرنگاران و رسانه‌ها نگاه تحلیلی نسبت به موضوعات داشته باشند و از نگاه خام خارج شوید که این نیاز امروز جامعه به ویژه در این استان است.

وی ادامه داد: احساس گرایش مشارکت به امنیت، تقویت روابط اجتماعی، ایجاد سرمایه اجتماعی وابسته به موضوع احساس امنیت است که همه آنها دست اصحاب رسانه است.

وی تاکید کرد: خلاءهای کاری در امورات خبری وجود دارد و نیاز است تحلیل و محتوا از یک مساله به خوبی تبیین و مشخص و بیان شود تا جامعه به آرامش دست یابد و این آرامش محصول فضا واقع‌گرایی و نظم و امنیت است.

وی از افزایش 13 درصدی سرقتها در مقایسه با سال گذشته خبرداد و گفت:بیش از 50 درصد سرقت های گلستان خرد است که بیشترین مورد سرقتها مربوط  سرقت موبایلو موتور است.

وی در خصوص موتورسواران افزود:تنها حدود 20 درصد از موتورسیکلت سواران پلاک دارند و 80 درصد مابقی بدون پلاک و یا پلاک آنها مخدوش است.

وی به افزایش 375 درصدی خودرو طی یکسال اخیر خبرداد واظهار کرد:زمانی که در شهرسازی زیرساختها فراهم نباشد تراکم جمعیت را شاهد هستیم و با عصبانیت مردم در بحث ترافیک شهری روبرو خواهیم شد.

وی در پایان اذعان کرد:خیلی از موضوعاتی که در گلستان اتفاق می افتد از جمله مراقبت و رفت وآمد مردم در پارک جنگلی النگدره که متولی آن معلوم نیست،حضور پلیس در بستن خیابانها در مراسمات مذهبی و… از وظایف پلیس نیست در صورتی که با این کارها وقت پلیس برای این گونه از برنامه ها گرفته می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 11 =

کلید مقابل را فعال کنید