کد خبر:3435
پ

سیلاب فقر رسانه ای در استان اوج گرفت

نازنین احمدی:جلسه بررسی صلاحیت انتخاب پروانه جهت اخذ دریافت نمایندگی خبرنگاران متقاضی روزنامه کشوری بعد از مدتها چشم انتظاری با پیگیری فعالان رسانه که درخواست نمایندگی داشتند،برگزار شد.  این جلسه که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی گلستان برگزار شده بود تنها با درخواست یک نفر جهت دریافت اخذ نمایندگی موافقت شد. این […]

نازنین احمدی:جلسه بررسی صلاحیت انتخاب پروانه جهت اخذ دریافت نمایندگی خبرنگاران متقاضی روزنامه کشوری بعد از مدتها چشم انتظاری با پیگیری فعالان رسانه که درخواست نمایندگی داشتند،برگزار شد.

 این جلسه که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی گلستان برگزار شده بود تنها با درخواست یک نفر جهت دریافت اخذ نمایندگی موافقت شد.

این جلسه قرار بود با رای ۷ نفر از اعضا که ۳ نفر از اداره کل فرهنگ و ارشاد،۲ نفر از سرپرستی ها و ۲ نفر از هیئت مدیره خانه مطبوعات استان برگزار شود اما متاسفانه در دقایق آخر احمد گلچین معاون فرهنگی ومطبوعاتی وحسن دیلم رئیس واحد رسانه های استان که حق رای داشته ودر خصوص عملکرد خبرنگاران اشرافیت کامل داشتند از حضور و اعلام حق رای خودداری کرده و این جلسه تنها با حضور ۵ نفر برگزار شد.

این جلسه با حضور علی اصغر سلیمانی و یحیی آذری به نمایندگی از سرپرستی ها،هادی علمدار،الهه قهرمان از خانه مطبوعات و محمد کریمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جهت رای به خبرنگارانی که درخواست نمایندگی داده بودند،برگزار شد.

افرادی که درخواست نمایندگی داده بودند از خبرنگاران با سابقه در رسانه های استان بوده که بیش از سالها فعالیت رسانه ای داشته و دارای عضویت در خانه مطبوعات و رسانه های استان با توجه به اینکه عضویت در خانه مطبوعات به سختی مورد پذیرش قرار می گیرند، بوده و همچنین عضویت در سامانه جامع رسانه های کشور که طبق ضوابط لازم خود هفت خوان رستم است که باید سپری شود،هستند.

در این جلسه متقاضیانی که در واقع در عرصه رسانه طی این چند سال از خود برای استان مایه گذاشته اند،رد صلاحیت شدند.

مسئولین رسانه ای استان که خود را از بزرگان رسانه می دانند بدلیل تنگ‌نظری های آنان که دارای حق رای بودند و همچنین حمایت نکردن معاونت مطبوعاتی و خانه مطبوعات استان با درخواست آنان جهت دریافت نمایندگی بار دیگر نتوانستند مجوز خود را برای چندمین بار اخذ کنند.

جای تعجب و سئوال است که ملاک انتخاب برای تایید سرپرستی چه بوده که خبرنگاران متقاضی که همگی از افراد فعال و با سابقه رسانه هستند،عدم تایید آنان زده شده است.

قانون مطبوعات در جهت نمایندگی به صراحت شرایط لازم را مشخص کرده و متقاضیان باید در گلستان مسیرهای بسیاری را طی کنند و ارشاد و خانه مطبوعات استان گلستان فراتر از قانون عمل می کند و اجرای قانون سراسری که از طریق وزارتخانه اعلام شده برایش ضرورتی ندارد.

قانونا عرف بر این است که گزینه ها باید بررسی و در صورت عدم داشتن صلاحیت آن را رد کنند.

مهمتر اینکه در شرایط سخت اقتصادی که همگان می دانند وضعیت نابسامانی در کشور حکمفرماست و اقتصاد و درآمد خبرنگاران مکتوب تنها از راه دریافت آگهی است اما با تمامی این مسائل خبرنگارانی که متقاضی نمایندگی بودند به ضوابط فرهنگ و ارشاد قانونمند هستند و همانند بسیاری از افرادی که بصورت مستقیم در ادارات حضور پیدا می کنند و غیرقانونی با هر مبلغ اندکی آگهی دریافت می کنند اما آنان خلاف قانون کاری را انجام نمی دهند که ارشاد و خانه مطبوعات با حمایت نکردن های ادامه دار خود مسیر غیرقانونی را برای آنان در آینده نزدیک باز خواهد کرد.

استان سرسبز گلستان با توجه به ثروت خدادای که در آن وجود دارد جزو استان های محروم کشور محسوب می شود و خانه مطبوعات آن از یک طیف و گروه مشخص شکل گرفته که طی دو دوره این افراد سکان ریاست خانه را به دلیل عضوگیری هایی که می توانستند داشته باشند در طی دو دوره عهده دار هیئت مدیره خانه مطبوعات استان بودند که در عمل هیچ کار مفید و ماندگاری برای خبرنگاران و رسانه های استان انجام ندادند و دارای عملکرد بسیار ضعیفی در جهت دادن خدمات و ارائه تسهیلات برای خبرنگاران هستند.

در صورتی که طبق قانون در استان های محروم تا مجوز پنج نمایندگی نشریه ودر دیگر استان های کشورمجوز سه نشریه را می توانند دریافت کنند اما در گلستان خبرنگاران تنها پروانه کسب دو نشریه را بنا به قانون من در آوردی که ارشاد و خانه مطبوعات استان مصوب کردند،می توانند داشته باشند و گاها تعداد بسیاری از آنها تنها مجوز یک نشریه استانی و یک رسانه کشوری را دارا می باشند.

یکی از دلایلی که گلستان پیشرفت چشمگیری در مقایسه با دیگر استان های کشور ندارد،آن است که افراد دارای مسئولیت از یکدیگر حمایت نمی کنند و تنها زیر پای همدیگر را خالی می کنند.

در پایان پیشنهاد می کنم برای حفظ جایگاه مسئولین ارشاد استان علت عدم تایید افراد را مشخص کرده تا بیش ازاین باعث تفرقه افکنی وکدورت بین اصحاب رسانه نشوند و وظیفه ای که قانون بر عهده آنان گذاشته را به نحو احسن انجام دهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

کلید مقابل را فعال کنید