کد خبر:4884
پ

زیرساخت های بهداشت و درمان در گلستان استاندارد نیست

نیلوفر احمدی:رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: زیرساخت های بخش بهداشت و درمان در سطح استان گلستان متناسب با استانداردهای ملی نیست. سعید گلفیروزی در نشست خبری با رسانه ها افزود:گلستان در سال 76 از مازندران جدا شد اما باتوجه به مستقل شدن آن در بیشتر بخش ها زیرساخت های آن فراهم نشده است که […]

نیلوفر احمدی:رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: زیرساخت های بخش بهداشت و درمان در سطح استان گلستان متناسب با استانداردهای ملی نیست.

سعید گلفیروزی در نشست خبری با رسانه ها افزود:گلستان در سال 76 از مازندران جدا شد اما باتوجه به مستقل شدن آن در بیشتر بخش ها زیرساخت های آن فراهم نشده است که این از علل عقب ماندگی این استان است.

وی بیان داشت: سرانه تخت بیمارستاتی شهرستان گرگان به نسبت کشور و همچنین نسبت به بسیاری از شهرستان های استان پایین تر است.

وی در خصوص دستگاه پرتو درمانی که یکسال پیش به دانشگاه علوم پزشکی گلستان واگذار شده بود،اظهار کرد:افزون بر 5 میلیارد از مبلغ خرید این دستگاه باقیمانده بود که معاونت درمان سابق قول عدم نیاز به پرداخت این مبلغ را از سوی دانشگاه داده بود اما با تغییرات دولت، وزارت خانه از دانشگاه خواست این مبلغ را پرداخت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: نصب و راه اندازی این دستگاه حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که این مبلغ برآورد سال ۱۴۰۰ است که در حال پیگیری این موضوع از وزارت خانه، استانداری و خیرین هستیم.

گلفیروزی اذعان کرد:قیمت این دستگاه ۱۰۰ میلیارد تومان است که محدودیت منابع اجازه استفاده از دستگاه در بیمارستان 5 آذر را نمی‌دهد.

وی افزود: سیاست دانشگاه علوم پزشکی در خصوص تجهیزات پزشکی حرکت به سمت برون سپاری به بخش خصوصی با اخذ تعرفه های دولتی است چرا که بازدهی و نگهداری از دستگاه ها توسط بخش خصوصی بهتر انجام می شود.

وی گفت: آنژیوگرافی کردکوی منتظر مجوزهای خاصی است که در هفته سلامت به بهره برداری می رسد.

گلفیروزی در ادامه تصریح کرد: بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی جزو مصوبات سفر بوده است و همچنین پیشنهاد یک بیمارستان نیز در شرق گرگان ارائه شده که در هیئت دولت در حال بررسی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از بازگشت شهرهای نارنجی استان به رنگ زرد در نقشه کرونایی خبر دادوافزود:تلاش و رصد دقیق رخدادهای حوزه کرونا به صورت شبانه روزی در سطح استان در حال انجام است.

وی با تقدیر از همراهی مردم گلستان با کادر درمان در ماههای اخیر و رعایت نسبی پروتکل ها با وجود کمرنگ شدن کرونا افزود: تقاضای ما این است که مردم همچنان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی تحمل کنند تا بتوانیم با مدد الهی و همکاری مردم و کادر درمان بر این بیماری فائق بیائیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان از بازگشت شهرهای نارنجی این استان در نقشه کرونایی کشور به رنگ زرد خبر داد و گفت: در حال حاضر تمامی شهرستان های ۱۴ گانه گلستان دارای رنگ بندی زرد کرونایی هستند و هیچ شهرستان قرمز و نارنجی در سطح استان وجود ندارد.

وی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب را همچنان مهمترین توصیه های بهداشتی کرونایی دانست و تاکید کرد: تصور اینکه با کمرنگ شدن آمار بستری شدگان کرونا باید رعایت پروتکل ها کاهش یابد تصوری اشتباه و خطرناک است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: از اسفند ۹۸ تا کنون از مجموع ۶۰ هزار نفر بیمار بستری مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان تاکنون پنج هزار نفر جان باختند.

گل‌فیروزی اظهارداشت: با آغاز سویه شِشُم کرونا تاکنون ۶ هزار بستری در استان داشتیم  که ۲۰۰ نفرشان فوت کردند.

وی اذعان کرد:تاکنون ۳ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۱۴۹ واکسن کووید۱۹ در گلستان تزریق شده است.

وی یادآور شد: دُز نخست واکسن کرونا در گلستان به ۹۳.۸ درصد رسید و دُز دوم به ۸۳.۹ درصد و دُز سوم به بیش از۳۸. ۴ درصد رسید.

وی اظهارکرد:پوشش واکسن زیر ۱۲ سال ۲۳ درصد و بسیار پایین است.

گل‌فیروزی تاکید کرد: ما باید با کرونا زندگی کنیم و سبک و زندگی خود را براساس همزیستی با این ویروس تغییر دهیم زیرا این ویروس مانند آنفلوآنزا از گذشته وجود داشته و فقط گاهی تغییر رفتار می‌دهد و همچنان که آنفلوآنزا وجود دارد و مردم واکسن مربوطه را تزریق می‌کنند، کرونا وجود خواهد داشت که نیاز است مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار داده و رعایت کنند.

وی در خصوص راهکار افزایش میل به تزریق واکسن کرونا به ویژه برای تزریق نوبت سوم، افزود: واکسن زدن سیاست اغنایی دارد و هیچ سیاست صلبی برای این کار در نظر گرفته نشده و تنها بخشی از خدمات به افرادی که واکسن نزدند، ارائه نخواهد شد.

وی یادآور شد: برای تزریق واکسن کرونا فرقی ندارد که فرد مورد نظر ما، اهل کدام کشور باشد و یا به چه طریقی وارد ایران شده اما آنچه مهم است، تزریق واکسن از سوی ما برای همه آحاد جامعه است و اداره کل امور اتباع اعلام داشته، همه اتباع تحت پوشش، حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص پروژه‌های مصوب از محل سفر رییس جمهور به گلستان گفت: در آن سفر چهار پروژه بیمارستان آیت‌الله طاهری، کودکان آیت‌الله طالقانی هر ۲ در گرگان، بیمارستان گمیشان و کلاله به تصویب رسید و تعدادی هم پروژه برای بعد از سفر آماده کردیم که به دولت ارائه شده که تصوب آنها نیازمند بررسی بیشتر است.

گل‌فیروزی اظهارداشت: کل مصوبه سفر رییس جمهور به گلستان در حوزه بهداشت و درمان ۲۰ هزار میلیارد ریال است که تصویب چنین بودجه‌ای تاکنون در این بخش سابقه نداشته، اما باز هم با این پروژه‌ها و بودجه مصوب، استان در بخش سرانه تخت بیمارستانی فقیر است و در برخی از شهرستان‌های استان نه تها پزشک متخصص و فوق تخصص، بلکه در بخش پزشک عمومی هم مشکل داریم و به علت دوری و بُعد مسافت شهرهای استان از شهرهای بزرگ مانند گرگان و گنبدکاووس، پزشکان تمایلی به حضور در نقاط دور افتاده حتی برغم افزایش تعرفه پزشکی ندارند.

وی با بیان این که از نیمه دوم سال ۹۹، معوقات نسبت به کارکنان کادر درمان داشتیم که با پیگیری‌های لازم بخش زیادی از آن پرداخت شده و اکنون معوقات از آبان ماه سال گذشته ماننده است، در صورتی که برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی معوقاتشان بسیار عقب‌تر از گلستان است، اضافه کرد: در حوزه دارو ۲ هزار میلیارد ریال بدهی داریم و با توجه به بودجه پیش بینی شده، برای پرداخت حقوق، در سال جاری از خرداد و تیر با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: بودجه ما برای سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۲ هزار میلیارد ریال کمتر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

کلید مقابل را فعال کنید