کد خبر:6050
پ

خروج انبوه سازان از بازار منجر به افت تولید مسکن شده است

کسب و کار نیوز _ خروج انبوه سازان به دلیل عدم تعادل بین سرمایه و محصول تولید شده است. زمانی که هزینه تمام شده برای یک سازنده بیشتر می شود و آنچه را که باید سر یک وقت معین تحویل دهد با قیمتهای نامطمئن روبرو است در این بازار نخواهد ماند. بنابراین انبوه سازی و […]

کسب و کار نیوز _ خروج انبوه سازان به دلیل عدم تعادل بین سرمایه و محصول تولید شده است. زمانی که هزینه تمام شده برای یک سازنده بیشتر می شود و آنچه را که باید سر یک وقت معین تحویل دهد با قیمتهای نامطمئن روبرو است در این بازار نخواهد ماند. بنابراین انبوه سازی و تولید مسکن کاهش می یابد.

🔹از طرفی دیگر دولتهای ما در سنوات گذشته تا به امروز شعار حمایت از انبوه ساز را داده اند. اما در عمل اتفاقی نیفتاده و همه اقدامات در حد تعارف و شعار بوده است. به عبارتی در عمل دست انبوه سازان از تسهیلات، امکانات و موارد پشتیبانی شده دولتی خالی مانده است.

🔹پس انبوه ساز از عهده هزینه های تولید مسکن بر نمی آید و منابع کفاف تولید را نمی دهد. چراکه پشتیبانی دقیق اقتصادی وجود ندارد. از سوی دیگر نگاه تورمی هم مطرح است. عدم مدیریت فضای اقتصادی در این زمینه و امکان ورود سوداگران و سرمایه گذاران کاسب، برای بهره مندی از نوسانات قیمتی در حوزه مسکن موجب شده امنیت سرمایه گذار و تولیدکننده واقعی خانه و آپارتمان از بین برود.

🔹ما به دست خود این افراد را تبدیل به سرمایه گذاری کردیم که سرمایه خود را در بازار مسکن بخواباند و از آن بهره ببرد. در این بازار تمام کاسب ها موج سواری می کنند. تقلیل پروانه های ساخت و ساز نیز به همین دلیل است. تقاضای سرمایه‌ای در نهایت باعث به هم خوردن قیمت‌ها می‌شود.

🔹به عبارتی در مرحله اول به منظور تعادل‌بخشی به قیمت، باید روند سرمایه مسکن مدیریت شده و بعد از آن با شناسایی متقاضی واقعی، به همان میزان مسکن ساخته شود. در این مسیر آنچه که افراد باتجربه و توانمند انجام می دهند از بین خواهد رفت و از گردونه فعالیت خارج خواهند شد. این افراد حتی به خارج از ایران مهاجرت می کنند. با خروج انبوه ساز باتجربه و کاربلد جای آنها را افراد کم تخصص می گیرند.

🔹با این اتفاق شاهد افت کیفیت در ساخت و ساز خواهیم بود. همچنین دیگر خانه ای نخواهیم داشت که از ویژگی خاصی برخوردار باشد. در علم اقتصاد برابری عرضه و تقاضا متعادل‌کننده قیمت است. درحال حاضر در حوزه مسکن نه میزان عرضه کافی است و نه تقاضای شفافی وجود دارد. به‌همین دلیل شاهد تقاضای سوداگرانه در اقتصاد مسکن هستیم. زمانی که تقاضای غیر موثر و سوداگرانه وجود داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت افزایش تولید آپارتمان برای حوزه مصرفی کافی باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هشت =

کلید مقابل را فعال کنید