کد خبر:14421
پ

آفرودسواری بلایِ جانِ طبیعت گلستان

گلستان، به دلیل شرایط جغرافیایی به بهشت آفرود سواری معروف است، اما حساسیت‌های زیست‌محیطی و نزدیکی منابع طبیعی استان به خطوط بحرانی و آسیب پذیری، همواره آفرود‌سواری به عنوان یکی از تهدید های محیط زیست و منابع طبیعی گلستان شمرده می شود. به گزارش تحرک نو نازنین زهرا احمدی؛ آفرود به سبکی از تفریح گفته […]

گلستان، به دلیل شرایط جغرافیایی به بهشت آفرود سواری معروف است، اما حساسیت‌های زیست‌محیطی و نزدیکی منابع طبیعی استان به خطوط بحرانی و آسیب پذیری، همواره آفرود‌سواری به عنوان یکی از تهدید های محیط زیست و منابع طبیعی گلستان شمرده می شود.

به گزارش تحرک نو نازنین زهرا احمدی؛ آفرود به سبکی از تفریح گفته می‌شود که ورزشکاران با ماشین‌های دو دیفرانسیلی در مسیرهای سخت و پستی و بلندی‌های شدید اقدام به رانندگی می‌کنند و از جمله خودروهایی که در این ورزش استفاده می‌شود خودروهای شاسی بلند است و  این خودروها معمولا قابلیت عبور از مسیرهای دشوار و مناطق صعب العبور را دارا می باشند.

آفرود در مکان‌های مختلف از جمله زمین های برفی، صخره‌ای و باتلاقی گرفته تا زمین های کوهستانی وکویری برگزار می شود.

آفرود به سبکی از تفریح گفته می‌شود که ورزشکاران با ماشین‌های دو دیفرانسیلی در مسیرهای سخت و پستی و بلندی‌های شدید اقدام به رانندگی می‌کنند و از جمله خودروهایی که در این ورزش استفاده می‌شود خودروهای شاسی بلند است و  این خودروها معمولا قابلیت عبور از مسیرهای دشوار و مناطق صعب العبور را دارا می باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ آفرود در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود، از زمین های برفی، صخره‌ای و باتلاقی گرفته تا زمین های کوهستانی، کویر و… که برای رانندگی در هر کدام باید تجربه و قوانین مخصوص خود را رعایت کرد.

در ایران با توجه به تنوع طبیعت و وجود مکان‌های ویژه این ورزش، زمینه برای گذراندن اوقاتی خوش برای علاقه مندان این ورزش فراهم است اگرچه خیلی از افراد آفرود سواری را برای هیجان و تفریحش انتخاب می کنند ولی می توان این تفریح را یک ورزش هم نامید، به دلیل آن که آفرود قوانین و شرایط مخصوص به خود را دارد و باید آن ها را رعایت کرد.

البته اجرای این ورزش در ایران مثل بعضی رشته های دیگر ورزشی به دلیل نداشتن امکانات کافی از جمله پیست ویژه و عدم تامین بودجه دولتی همواره با مشکلاتی روبروست.

موافقان آفرودسواری، این ورزش را برای هیجان و تفریحش انتخاب می کنند و آن را یک سرگرمی سالم برای جوانان و حتی میانسالان می دانند. با این که آفرودسواری یک رشته ورزشی به حساب می آید ولی علاقه مندان آن را به دید مسابقه نگاه نمی کنند، زیرا آن ها معتقد هستند آفرودسواری یک جور طبیعت گردی حرفه ای است و سعی می کنند صرفا دل به طبیعت بزنند و از رانندگی لذت ببرند وآن را نوعی بازگشت به طبیعت با ابزار غیرطبیعی می دانند.

از طرف دیگر مخالفان آفرود سواری که عمدتا از نهادها و سمن های مردم نهاد محیط زیستی و دوستدار منابع طبیعی هستند، اینگونه ورزش ها را با توجه به بی در و پیکر بودن آن ، آسیب زننده برای طبیعت می دانند.

مخالفان آفرودسواری، نه اینکه با  ورزش آفرود مشکلی داشته باشند، بلکه به اجرای این تفریح به صورت دل بخواه و غیرمسئولانه انتقاد دارند و نتیجه آن را تخریب بیش تر منابع طبیعی و محیط زیست می دانند.

هشدار منابع طبیعی درباره آسیب آفرودسوارها به جنگل‌ها و مراتع گلستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به آفرود سوارانی که به بهانه گردش موجب خسارت و تخریب طبیعت می شوند، هشدار داد.

حمید سلامتی اظهار کرد: خودروهای آفرود که موجب واردآوردن خسارت به طبیعت بکر مناطق جنگلی شوند ، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: ترددخودروهای آفرود سواران به صورت گروهی و با خودروهای سنگین و لاستیک های پهن و بزرگ در اراضی جنگلی و مرتعی استان آسیب های جدی به همراه دارد که علاوه بر آسیب به حیات گیاهان و حیات وحش، با اخلاق طبیعت‌گردی در تضاد است.

وی اذعان داشت: جنگل‌ها و مراتع یکی از ثروت‌های ملی است که حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آن وظیفه همگانی به شمار می‌رود و هرگونه آسیب به آن و سهل‌انگاری در محافظت از آن برای نسل‌های آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =

کلید مقابل را فعال کنید