کد خبر:7630
پ

آبگیری اولیه سد نرماب در آبان ۱۴۰۲

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در صورت تخصیص به موقع اعتبار آبگیری اولیه سد نرماب آبان ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. داود گیلک اظهار کرد: سد نرماب در شرق گلستان با پیشرفت حدود ۱۰۰ درصدی بدنه و در مجموع ۷۵ درصدی در مجموع مولفه ها از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو […]

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در صورت تخصیص به موقع اعتبار آبگیری اولیه سد نرماب آبان ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

داود گیلک اظهار کرد: سد نرماب در شرق گلستان با پیشرفت حدود ۱۰۰ درصدی بدنه و در مجموع ۷۵ درصدی در مجموع مولفه ها از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در گلستان به شمار می‌رود.

وی افزود: تا کنون برای اجرای این طرح هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای اجرای کامل آن و جابجایی روستاهای حاشیه سد و آزادسازی اراضی حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است. او به وجود پنج روستا در محدوده سد اشاره کرد و افزود : کار جابجایی روستای جنگلده پایین انجام شده ، جابجایی جنگلده بالا نیز در حال اجرا است و روستاهای پس پشته ، محمدزمان خان و باقرآباد نیز باید جابجا شوند که هنوز کار جابجایی این روستاها آغاز نشده است.

گیلک ادامه داد: قرار است بخشی از آب دو رودخانه “چهل چای” مینودشت و “خرمارود” آزادشهر هر کدام تا سقف ۵۰ میلیون متر مکعب در سال ، با حفر دو تونل‌ به مخزن سد نرماب منتقل شود که تا اکنون سد انحرافی و تونل انتقال آب چهل چای احداث شده و تونل خرمارود سال آینده اجرا خواهد شد.

گیلک گفت: این سد از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر ، طول تاج ۸۰۷ متر ، ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب و قابلیت تنظیم حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال را خواهد داشت و آب آشامیدنی حدود ۵۵۰ هزار نفر جمعیت شرق استان و آب صنعت و هزاران هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین خواهد کرد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: ساخت این طرح از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص ناکافی اعتبارات هنوز به سر انجام نرسیده است.

او ادامه داد : در صورت تخصیص به موقع اعتبار آبگیری اولیه سد آبان ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

سد نرماب بزرگترین، مهمترین و حساس‌ترین سد استان گلستان به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =

کلید مقابل را فعال کنید