کد خبر:11668
پ

افتتاح پیک شهری مکانیزه در مرکز گلستان

مدیرکل پست گلستان از افتتاح پیک شهری مکانیزه بصورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر ارتباطات در گرگان مرکز گلستان خبر داد. حسن ایزدپناه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست افزود : پیک شهری با نام طرح همیار پست که از امنیت بالایی بدلیل انتخاب افراد بصورت فیلتر شده و حراستی صورت گرفته با هدف […]

مدیرکل پست گلستان از افتتاح پیک شهری مکانیزه بصورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر ارتباطات در گرگان مرکز گلستان خبر داد.

حسن ایزدپناه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست افزود : پیک شهری با نام طرح همیار پست که از امنیت بالایی بدلیل انتخاب افراد بصورت فیلتر شده و حراستی صورت گرفته با هدف بحث ارسال مرسولات شهروندان راه اندازی خواهد شد .

وی اذعان کرد : طرح همیار پست بصورت پایلوت در چهار استان کشور اجرایی شده است.
وی با اشاره به خدمات مرکز نوآوری اداره کل پست استان که کمک به اقتصاد استان خواهد کرد، ادامه داد: در تجارت الکترونیک ۱۲ استان کشور فعال هستند و فعالیت گلستان در این حوزه باعث شده تا در میان پنج استان اول کشور باشیم.

وی یادآور شد: مرکز نوآوری پست استان با هدف شناسایی خدماتی که نیاز است بروز شوند، کمک به اقتصاد دیجیتال استان، دادن مشاوره به کسب و کارهای الکترونیک و همچنین کمک به اقتصاد و معیشت روستاییان از طریق مشاغل خانگی است.

یک میلیون و ۲۱۰ هزار مکان در گلستان کدپستی دارند

وی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح «جی‌نَف» (Gnaf) یک میلیون و ۲۱۰ هزار مکان مسکونی، اداری و صنفی استان دارای کدپستی شدند که از این تعداد ۷۰۰ هزار مکان شهری و ۵۱۰ هزار مکان روستایی هستند.

وی بیان کرد: در طرح جی‌نف، براساس استانداردهای مکان محور، همه اماکن دارای پایگاه و نشانی خواهند شد که این مساله به ارائه خدمات پایه دولت الکترونیک کمک می‌کند.

مدیرکل پست گلستان گفت : این طرح همچنین به رصد کالا و جلوگیری از قاچاق نیز کمک می‌کند و می‌تواند در شناسایی موجودی مسکن در کشور و استان نقش موثری داشته باشد.

ایزدپناه افزود : اجرای این طرح در حوادث و بلایا به مخاطرات و میزان آسیب‌ها به ویژه برای ستاد مدیریت بحران کمک حال خواهد بود.

وی ادامه داد: کدهای پستی یا همان پلاک‌های آبی (شهرداری‌ها و دهیاری‌ها)، به عنوان یکی از زیرساخت‌های سرشماری سال ۱۴۰۵ محسوب می‌شود و الزام این کدها در رصد مهاجرت‌ها، انتقالی‌ها و جابجایی‌ها کمک حال است.

وی تصریح کرد: گلستان ۱۷۰ دفتر پیشخوان، ۱۸ باجه پستی قبول مرسولات و ۳۱۷ دفتر روستایی پستی فعال دارد.

مدیرکل پست گلستان اذعان کرد : میزان ترافیک استان از ابتدای سال جاری تا روز گذشته برای بسته‌های مرسولات پستی و موضوعات الکترونیکی دو میلیون و ۱۵۱ هزار و ۷۵ عدد بود.

ایزدپناه افزود: همچنین یک میلیون ۴۱۶ هزار بسته هم در همین بازه زمانی وارد استان شده است و ۴۴۵ مرسوله خارجی به کشورهای مختلف طی سال گذشته ارسال شده است.

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد خدمات ارائه شده توسط پست استان مربوط به خرید و فروش‌های اینترنتی بوده که از استان خارج شد.

وی بیان کرد: البته در مجموع چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ارسال در قالب‌های مختلف از ابتدای سال جاری تا روز گذشته انجام شده و این آمار نشان می‌دهد سرانه پستی مردم استان بطور متوسط بین ۲ تا سه بسته است.

مدیرکل پست گلستان گفت: سرانه مرسولات پستی در کشورهای پیشرفته سه رقمی و حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ۲ رقمی است، اما این سرانه در کشور ما تک رقمی است.

ایزدپناه اظهار کرد: هر چند در دنیا صنعت پست از شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود، اما این آمارهای ثبت شده در پست جدا از بحث جابجایی‌های دیگر همچون اتوبوس‌ها، تیپاکس و موارد مشابه است.

مدیرکل پست گلستان گفت: استفاده از صندوق‌های پست در کوچه و خیابان‌ها منسوخ شده و کاربرد این صندوق‌ها بیشتر به پُست یافته (مدارک و اوراق پیدا شده توسط افراد) تغییر مسیر داده و گاهی ممکن است، فردی برای آن که هویتی از خود نگذارد، نامه‌ای درددل گونه برای مدیری می‌فرستد که آن نامه نیز به صندوق‌های مورد نظر که امروز به عنوان کوچکترین واحد پستی تحویل گیرنده تبدیل شده، انداخته می‌شود.

ایزدپناه یادآور شد: استفاده از صندوق‌های پستی که در منازل نصب می‌شد و شهرداری‌ها در صورت نصب آنها، نسبت به صدور پروانه پایان کار اقدام می‌کردند به علت نبود فرهنگ استفاده از این صندوق‌ها در درب منازل، استفاده از این واحدهای پستی کمتر شده است و البته خود ما هم در استفاده از این صندوق‌های پستی درب منازل، نتوانستیم کارآیی لازم را برداشت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش خدمات نیابتی سازمان‌ها، ارائه و بخش‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی، از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴ هزار و ۷۱۹ کارت سوخت خودروهای شخصی به این اداره کل وارد شده و ما اکنون از این تعداد حدود ۸۵۰ تا در باجه‌های پستی داریم که حدود ۷۵۰ عدد از آنها، در گرگان است.

وی یادآور شد: البته با تعداد کارت‌های سوخت مانده از سنوات گذشته، در مجموع حدود سه هزار و ۵۰۰ کارت در باجه‌ها داریم و همینطور از ابتدای سال جاری تا روز گذشته ۵۰ هزار و ۷۹۱ فقره گذرنامه نیز وارد استان شد.

مدیرکل پست گلستان گفت: در بخش خدمات آنلاین بیشترین ورودی ما از استان خراسان جنوبی و مربوط به شرکت تولید لاستیک بوده که حدود سه ماه قبل میزان ورودی از استان مبدا به گلستان کمتر شده و از استان‌های کرمان و کردستان نیز در بخش لاستیک بیشترین ورودی‌ها در سال جاری بوده که ۶۰ هزار حلقه لاستیک در مجموع به گلستان ارسال وارد شد.

ایزدپناه اضافه کرد: در بخش ارسال نامه‌های مکتوب، هر چند ما اجازه باز
کردن نامه‌ها را نداریم، اما برآوردها نشان می‌دهد، این تبادل کمتر شده و پاکت‌های نامه بیشتر برای مکاتبات اداری و ارسال چک مورد استفاده قرار می‌گیرد .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 5 =

کلید مقابل را فعال کنید