کد خبر:8049
پ

اعتیاد و قاچاق موادمخدر به عنوان آسیب و جرم باید در اولویت توجه باشد

استاندار گلستان مهمترین استراتژی مقابله با اعتیاد را تمرکز بر محله‌محوری دانست و گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت مردم در کنار نهادهای مردم‌نهاد و بسیج برای اقدامات پیشگیرانه در مصرف موادمخدر ضروری است. علی محمد زنگانه روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه متمرکز طرح «یاری‌گران زندگی» در روستا نصرآباد گرگان اظهارکرد: در کشور برای کنترل کاهش […]

استاندار گلستان مهمترین استراتژی مقابله با اعتیاد را تمرکز بر محله‌محوری دانست و گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت مردم در کنار نهادهای مردم‌نهاد و بسیج برای اقدامات پیشگیرانه در مصرف موادمخدر ضروری است.

علی محمد زنگانه روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه متمرکز طرح «یاری‌گران زندگی» در روستا نصرآباد گرگان اظهارکرد: در کشور برای کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی بیش از ۲۰ برنامه محوری در نظر گرفته شده که یکی از این محورها کنترل کاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر است.

استاندار گلستان گفت: خدمتگزاران مردم در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان برنامه‌های متنوعی را با رویکردهای مختلف از جمله مقابله و پیشگیری در دستور کار دارند.

زنگانه تاکید کرد: اگر استراتژی تولیدکنندگان موادمخدر به سمت تغییر الگوی مصرف و استفاده از موادمخدر صنعتی به جای سنتی رفته و شاهد تولید روانگردان‌ها صنعتی در زیرپله‌ها هستیم باید استراتژی مقابله با موادمخدر، محله‌محور و استفاده از ظرفیت‌های حداکثری مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد و بسیج باشد.

وی افزود: اعتیاد و قاچاق موادمخدر به عنوان آسیب و جرم باید در اولویت توجه باشد چراکه خود آنها باعث به وجود آمدن سایر آسیب‌ها می‌شوند و تبعات اجتماعی، خانوادگی، امنیتی و انتظامی را با خود به همراه دارند که منجر به فروپاشی خانواده‌ها، طلاق و وقوع جرم و جنایت خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار آن باید موضوع شناسایی و درمان و کمک به بهبود افراد درگیر با آسیب اعتیاد مورد توجه قرار گیرد چرا که هر یک معتاد در صورت حمایت نشدن برای بازگشت سالم به جامعه می‌تواند در مدت کوتاهی افراد زیادی را معتاد کند.

استاندار گلستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی از جمله مجموعه‌های تاثیرگذار در بحث پیشگیری و درمان اعتیاد هستند که با همراهی بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند خدمات خوبی را به معتادان ارائه دهند.

زنگانه افزود: هزینه‌های درمان و مداخلات پس از وقوع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد تا ۱۰ برابر بیشتر از هزینه‌های پیشگیری است لذا با اجرای طرح‌های مانند طرح «یاری‌گران زندگی» امیدواریم آمار اعتیاد در کشور کاهش یابد.

وی گفت: با توجه به اینکه ۴۷ درصد جمعیت گلستان در روستاها زندگی می‌کنند تمرکز طرح «یاری‌گران زندگی» بر جامعه روستایی است و باید با صیانت از نوجوانان و جوانان برنامه‌های آموزشی مناسبی را برای مقابله با آسیب‌های نوپدید و بازپدید ارائه دهیم به عنوان نمونه میزان نرخ شیوع اعتیاد در بانوان هم روبه افزایش است.

استاندار گلستان اولویت شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر را اجرای برنامه‌های مبتنی بر مشارکت مردم دانست و بیان کرد: به طور کلی گردش مالی در حوزه موادمخدر مباحث پیچیده‌ای است که اگر بتوانیم با اقدامات پیشگیرانه میزان تقاضا را کم کنیم هزینه‌های کمترین در بحث‌های امنیتی، انتظامی و حقوقی خواهیم داشت.

زنگانه افزود: حدود هزار و ۴۰۰ معتاد متجاهر در گلستان داریم که باید حداقل همین ظرفیت را برای مراکز اقامتی ماده ۱۶ با همکاری بهزیستی و شهرداری‌ها ایجاد کنیم و قرار است در مرکز استان با مشارکت شهرداری و شورای شهر به همراه خیران ظرفیت مرکز اقامتی ماده ۱۶ از ۱۰۰ به ۴۰۰ نفر افزایش یابد و در شرق استان به مرکزیت گنبدکاووس هم برنامه‌های خوبی در این بحث در حال اجرا است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

کلید مقابل را فعال کنید