استاندار آینده گلستان کیست؟
با روی کار آمدن دولت جدید، پس از انتخاب کابینه یکی از داغ ترین موضوعات مورد مناقشه و دغدغه انتخاب استانداران است. هرچند شاید ابعاد خبری معرفی استانداران به اندازه کابینه نباشد اما از آنجاییکه آنان در حقیقت حاکمان عالی مناطق مختلف کشور و نفر اول اجرایی و تصمیم گیری هر استانی هستند، اهمیتی کمتر […]
با روی کار آمدن دولت جدید، پس از انتخاب کابینه یکی از داغ ترین موضوعات مورد مناقشه و دغدغه انتخاب استانداران است. هرچند شاید ابعاد خبری معرفی استانداران به اندازه کابینه نباشد اما از آنجاییکه آنان در حقیقت حاکمان عالی مناطق مختلف کشور و نفر اول اجرایی و تصمیم گیری هر استانی هستند، اهمیتی کمتر از کابینه ندارند.
رای بررسی ویژگی های یک استاندار و یا مدیر کارآمد در نظام اسلامی، شاخص ها و ملاک های متعددی را می توان برشمرد که در اینجا به برخی از مهمترین آن ها اشاره می کنیم؛
۱. انقلابی بودن
در انتخابات اخیر مجلس و دولت، نگرش و نوع نگاه مردم و اقبال آنان نسبت به حکمرانی آینده را می توان به روشنی مشاهده کرد. انتخاب افراد با گفتمان انقلابی گری توسط مردم پیام واضحی به منتخبین دولت است تا در انتصابات خود، ویژگی های انقلابی بودن را به عنوان یکی از اصلی ترین شاخصه ها در نظر بگیرند. این شاخصه، پارامترهای مهمی دارد که به آن اشاره خواهد شد:
- پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب؛ نقطهی مقابل این پایبندی عملگرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثهای انسان را به یک طرف کشاندن.
- همت بلند و جهادی برای رسیدن به اهداف و آرمانهای انقلاب؛ به معنای منصرف نشدن، خسته نشدن و نترسیدن از سختی ها و تسلیم نشدن در مقابل فشارها که امیرالمومنین در خطبه ۲۱۱ و حکمت ۱۶۶ و ۲۴۶ نهج البلاغه به آن اشاره کرده است.
- پایبندی به استقلال کشور؛ استقلال کشور در همه زمینه ها از جمله سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که با اعتقاد عمیق به توان داخلی محقق خواهد شد.
- تقوای دینی و بینش سیاسی؛ مدیری که قدرت تشخیص خیر و صلاح مردم را ندارد و ازاستقلال لازم برای حفظ عزت آنان برخوردار نیست، نمی تواند به درستی ریاست کند و حتی موجب ضررهای جبران ناپذیر خواهد بود؛ چنانکه به فرموده حضرت علی (ع) “سوء التدبیر، سبب التدمیر” .
۲. قدرت در تصمیم گیری و جسارت در عمل
یک استاندار باید آنقدر دارای اقتدار شخصی باشد که از یک سو شجاعت تصمیمگیری و از سوی دیگر فشارناپذیر بودن او تضمین گردد. فردی که نتواند در برابر فشارها و مشکلات ایستادگی کند، بدون شک در مسیر اجراییات و تحقق اهداف کارنامه خوبی را از خود به جای نخواهد گذاشت.
۳. توانایی تعامل و ایجاد هماهنگی و هم افزایی
یک کارگزار تراز انقلاب اسلامی باید ضمن داشتن صلابت در شخصیت باید توانایی مراوده و ایجاد تعامل، هماهنگی و هم افزایی بین گرایش های مختلف سیاسی، فکری و کارشناسی را داشته باشد
و از تجارب و اندرزها پند بگیرد و از آن ها بهره برداری کند تا دچار کاستی و نقص نشود.
۴. شناخت کافی از استان
یک استاندار ایدهآل باید در بالاترین سطح شناخت از مسائل مختلف استان و ظرفیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد. بدون چنین شناختی برنامهریزی برای توسعه و اداره یک استان چندان ممکن نخواهد بود. البته این شناخت اگر با نگاهی ملی همراه نباشد موجب رشد شاخص های پیشرفت در استان نخواهد شد و نتیجهای جز از بین بردن زمینه مطالعات کارشناسی در امور اجرایی به همراه نخواهد داشت.
۵. زمانبندی و برنامه ریزی مدون
داشتن برنامه مدون و زمانبندی شده بر اساس منطق فنی و کارشناسی برای اداره یک استان که می تواند بازتابی از توانایی ها و ویژگی های او باشد. چراکه اگر نگاه یک استاندار به پیشرفت و توسعه، همه جانبه و وسیع نباشد، تجربه تلخ توسعه نامتوازن در سطح استان را باردیگر شاهد خواهیم بود.
۶. اعتقاد جدی به جوانگرایی و استفاده از ظرفیت های بومی
یکی از اصلیترین لوازم دستیابی به اهداف انقلاب و نیل به تمدن نوین اسلامی بدون تردید حضور نسل جوان مؤمن و انقلابی در صحنه است. وجود جوانان با ویژگی هایی از جمله اراده قاطع، فکر روشن و ابتکار پیدرپی ، این قشر را مستعد برای نقش آفرینی در آینده این کشور خواهد کرد. البته استفاده از جوانان در مدیریتهای سطوح مختلف، مستلزم تربیت نیروهای شاخص و توانمند هم هست و در عین حال که شعار جوانگرایی داده میشود، بایستی در حوزههای مختلف مورد نیاز، افراد مستعد جذب و پرورش یابند و آماده پذیرش مسئولیتهای مهم باشند.
۷. ارتباط مستمربا مردم و پاسخگویی
از دیگر ویژگی های مهم یک کارگزار در نظام اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد، ارتباط مستمر با مردم و حضور در بین آنان است. کسب اطلاع از مشکلات مردم، برداشتن فاصله های کاذب بین مردم و مسئولین و ایجاد همدلی و نزدیکی بیشتر بین آنان از جمله آثار مترتب بر این ارتباط است.
در پایان باید تاکید کرد، استانداری در هر استان عالی ترین و بالاترین مقام و نهاد اجرای یا نظارتی و دولتی در هراستان است که وظیفه اش تصمیم گیری و نظارت بر کلیه امورات استان است. این مسئولیت بسیار خطیر است و بار سنگینی از وظایف پرشمار و مهم را بر دوش می کشد. لذا فردی که سکان این نهاد مهم را به دست می گیرد لزوما باید با حساسیت و دقت مضاعفی منصوب شود.