کد خبر:1892
پ

استاندار آینده گلستان کیست؟

با روی کار آمدن دولت جدید، پس از انتخاب کابینه یکی از داغ ترین موضوعات مورد مناقشه و دغدغه انتخاب ‏استانداران است. هرچند شاید ابعاد خبری معرفی استانداران به اندازه کابینه نباشد اما از آنجاییکه آنان در ‏حقیقت حاکمان عالی مناطق مختلف کشور و نفر اول اجرایی و تصمیم گیری هر استانی هستند، اهمیتی کمتر […]

با روی کار آمدن دولت جدید، پس از انتخاب کابینه یکی از داغ ترین موضوعات مورد مناقشه و دغدغه انتخاب ‏استانداران است. هرچند شاید ابعاد خبری معرفی استانداران به اندازه کابینه نباشد اما از آنجاییکه آنان در ‏حقیقت حاکمان عالی مناطق مختلف کشور و نفر اول اجرایی و تصمیم گیری هر استانی هستند، اهمیتی کمتر از ‏کابینه ندارند.‏

رای بررسی ویژگی های یک استاندار و یا مدیر کارآمد در نظام اسلامی، شاخص ها و ملاک های متعددی را می ‏توان برشمرد که در اینجا به برخی از مهمترین آن ها اشاره می کنیم؛

‏۱.‏ انقلابی بودن

در انتخابات اخیر مجلس و دولت، نگرش و نوع نگاه مردم و اقبال آنان نسبت به حکمرانی آینده را می توان به ‏روشنی مشاهده کرد. انتخاب افراد با گفتمان انقلابی گری توسط مردم پیام واضحی به منتخبین دولت است تا در ‏انتصابات خود، ویژگی های انقلابی بودن را به عنوان یکی از اصلی ترین شاخصه ها در نظر بگیرند. این شاخصه، ‏پارامترهای مهمی دارد که به آن اشاره خواهد شد:‏

‏-‏ پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب؛ نقطه‌ی مقابل این پایبندی عمل‌گرایی افراطی ‏است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن‎.‎

‏-‏ همت بلند و جهادی برای رسیدن به اهداف و آرمانهای انقلاب؛ به معنای منصرف نشدن، خسته نشدن ‏و نترسیدن از سختی ها و تسلیم نشدن در مقابل فشارها که امیرالمومنین در خطبه ۲۱۱ و حکمت ۱۶۶ ‏و ۲۴۶ نهج البلاغه به آن اشاره کرده است.‏

‏-‏ پایبندی به استقلال کشور؛ استقلال کشور در همه زمینه ها از جمله سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که ‏با اعتقاد عمیق به توان داخلی محقق خواهد شد.‏

‏-‏ تقوای دینی و بینش سیاسی؛ مدیری که قدرت تشخیص خیر و صلاح مردم را ندارد و ازاستقلال لازم ‏برای حفظ عزت آنان برخوردار نیست، نمی تواند به درستی ریاست کند و حتی موجب ضررهای جبران ‏ناپذیر خواهد بود؛ چنانکه به فرموده حضرت علی (ع) “سوء التدبیر، سبب التدمیر” .‏

‏۲.‏ قدرت در تصمیم گیری و جسارت در عمل

یک استاندار باید آنقدر دارای اقتدار شخصی باشد که از یک سو شجاعت تصمیم‌گیری و از سوی دیگر فشارناپذیر ‏بودن او تضمین گردد‎.‎‏ فردی که نتواند در برابر فشارها و مشکلات ایستادگی کند، بدون شک در مسیر اجراییات ‏و تحقق اهداف کارنامه خوبی را از خود به جای نخواهد گذاشت.‏

‏۳.‏ توانایی تعامل و ایجاد هماهنگی و هم افزایی

یک کارگزار تراز انقلاب اسلامی باید ضمن داشتن صلابت در شخصیت باید توانایی مراوده و ایجاد تعامل، ‏هماهنگی و هم افزایی بین گرایش های مختلف سیاسی، فکری و کارشناسی را داشته باشد

و از تجارب و اندرزها ‏پند بگیرد و از آن ها بهره برداری کند تا دچار کاستی و نقص نشود.‏

‏۴.‏ شناخت کافی از استان

یک استاندار ایده‌آل باید در بالاترین سطح شناخت از مسائل مختلف استان و ظرفیت های اقتصادی، سیاسی، ‏فرهنگی و اجتماعی باشد. بدون چنین شناختی برنامه‌ریزی برای توسعه و اداره یک استان چندان ممکن نخواهد ‏بود. البته این شناخت اگر با نگاهی ملی همراه نباشد موجب رشد شاخص های پیشرفت در استان نخواهد شد و ‏نتیجه‌ای جز از بین بردن زمینه مطالعات کارشناسی در امور اجرایی به همراه نخواهد داشت‎.‎

‏۵.‏ زمانبندی و برنامه ریزی مدون

داشتن برنامه مدون و زمانبندی شده بر اساس منطق‌ فنی و کارشناسی برای اداره یک استان که می تواند بازتابی ‏از توانایی ها و ویژگی های او باشد. چراکه اگر نگاه یک استاندار به پیشرفت و توسعه، همه جانبه و وسیع نباشد، ‏تجربه تلخ توسعه نامتوازن در سطح استان را باردیگر شاهد خواهیم بود.‏

‏۶.‏ اعتقاد جدی به جوانگرایی و استفاده از ظرفیت های بومی

یکی از اصلی‌ترین لوازم دستیابی به اهداف انقلاب و نیل به تمدن نوین اسلامی بدون تردید حضور نسل جوان ‏مؤمن و انقلابی در صحنه است‎.‎‏ وجود جوانان با ویژگی هایی از جمله اراده قاطع، فکر روشن و ابتکار پی‌درپی ، ‏این قشر را مستعد برای نقش آفرینی در آینده این کشور خواهد کرد.‏‎ ‎البته استفاده از جوانان در مدیریت‌های ‏سطوح مختلف، مستلزم تربیت نیرو‌های شاخص و توانمند هم هست و در عین حال که شعار جوان‌گرایی داده ‏می‌شود، بایستی در حوزه‌های مختلف مورد نیاز، افراد مستعد جذب و پرورش یابند و آماده پذیرش مسئولیت‌های ‏مهم باشند.‏

‏۷.‏ ارتباط مستمربا مردم و پاسخگویی

از دیگر ویژگی های مهم یک کارگزار در نظام اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد، ارتباط ‏مستمر با مردم و حضور در بین آنان است. کسب اطلاع از مشکلات مردم، برداشتن فاصله های کاذب بین مردم و ‏مسئولین و ایجاد همدلی و نزدیکی بیشتر بین آنان از جمله آثار مترتب بر این ارتباط است. ‏

در پایان باید تاکید کرد، استانداری در هر استان عالی ترین و بالاترین مقام و نهاد اجرای یا نظارتی و دولتی در ‏هراستان است که وظیفه اش تصمیم گیری و نظارت بر کلیه امورات استان است. این مسئولیت بسیار خطیر ‏است و بار سنگینی از وظایف پرشمار و مهم را بر دوش می کشد. لذا فردی که سکان این نهاد مهم را به دست ‏می گیرد لزوما باید با حساسیت و دقت مضاعفی منصوب شود.‏

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 14 =

کلید مقابل را فعال کنید